اتاق ها ، ایوان ها و تالار های آیینه


تمام تصاویر درج شده در سایت اثر محمد حسین عبداللهی می باشد .
Mirror porch

ایوان آیینه

ایوان به بخشی بیرونی ولی متصل به بنا گفته می شود که ورود و خروج به بنا از طریق آن انجام می شود و معمولا از یک یا چند طرف باز است. عموما این فضاها دارای سقف می باشند و رو به سمت حیاط هستند. ایوانها با توجه به ساختارشان معمولا بدون ستون می باشند. حالا شاید بگویید خصوصیاتی که گفته شد با ایوان‌هایی که معمولا میبینید یا دیده اید تفاوت دارد! بله قطعا همینطوره چون این یک تعریف اصیل و جامع در رابطه با ایوان‌هاست. ابدا قرار نیست همیشه همه چیز ثابت باقی بماند.

ایوان قدمت بسیار زیادی در معماری ایرانی دارد به طوریکه از هزاره های اول و یا دوم قبل از میلاد مسیح نمونه هایی از وجود ایوان در تپه حسنلو یافت شده است. با گذر زمان در بناهای متعدد ایوانها وجود داشتند اما از زمان اشکانیان این عنصر معماری رنگ و بوی جدید به خود گرفت و رواج بیشتری پیدا کرد و تا به امروز ما اشکال مختلف آن را در بناهای جدید می بینیم.

ایوان آیینه
آویز مقرنس آیینه
آویز مقرنس آیینه اثر محمد حسین عبداللهی

معماری در هر منطقه بر اساس شرایط محیطی که اقلیم و آب و هوا نیز شاملش می شود شکل میگیرد. از آنجایی که بیشتر مناطق ایران دارای آب و هوای نسبتا گرم و همچنین بخشی دیگر دارای رطوبت بسیار بالایی است وجود فضاهای باز اطراف خانه برای گردش هوا و ایجاد هوای خنک و مطبوع بسیار ضروری است.

علاوه بر اینها چون ایوان‌ها محل مناسب جهت تعامل انسان ها با یکدیگر انجام فعالیت های اجتماعی خاصی و همچنین تعامل با محیط بیرون می باشد. فضایی مطلوب جهت ارتباط میان فضای بسته و باز ایجاد کرده که در روحیه و حس نشاط و سرزندگی بخصوص در مناطقی که دارای سرسبزی چشم‌نوازی هستند ایجاد می کند. در مناطق گرم و خشک نیز با کمی خلاقیت و ایجاد فضای سبز در حیاط محیط مناسب ‌و روح‌نوازی فراهم می شود.

نکته دیگری که در بحث اهمیت ایوان در معماری ایرانی باید بگوییم؛ مهم ترین عملکرد ایوان ورودی و خروجی به بنا هست و در بناهای غیر مسکونی ایوان و به دنبال آن سردر ورودی اولین بخشی از هر بناییست که به چشم می آید. علاوه بر اینها در بحث ایوان یا ایوون خونه ها هم پس از سردر، در ورودی و حیاط این ایوون است که به چشم می آید. بنابراین همیشه سعی داشته و دارند که بهترین و عالی‌ترین تزئینات را برای این قسمت بنا قرار دهند.

ایوان آیینه
تماس با ما