تمام تصاویر درج شده در سایت اثر محمد حسین عبداللهی می باشد.
ایوان آیینه
تلفیق نقوش اسلیمی و هندسی
در این پروژه از گچبری و زیرکارسازی استفاده شده است .
از رنگهای طلایی، سیلور ، سبز و قرمز برای نمایان شدن نقوش هندسی ، گره چینی و اسلیمی و همچنین زیبایی بیشتر کار استفاده شده است .
طراحی و اجرای هنر آیینه کاری وگچبری
محمد حسین عبداللهی
![](https://www.mirrorart.ir/wp-content/uploads/2023/05/DSC01374-984x1024.jpg)
![](https://www.mirrorart.ir/wp-content/uploads/2023/05/DSC011850-1024x692.jpg)
![](https://www.mirrorart.ir/wp-content/uploads/2023/05/DSC00729-1-1024x748.jpg)
اسلیمی یکی از هفت نقش اصلی در نگارگری سنتی ایران است. اِسلیمی نقش تزیینی به شکل گیاه با ساقههای مارپیچی است که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست. پیشینهٔ این طرحها را میتوان در قالیهای کهن ایرانی و سنگ نگارههای دوران ساسانی نیز دید. نمونههایی از آن بر روی برخی از ظرفهای سیمین دورهٔ اشکانی و ساسانی، و نقش برجستههای طاق بستان و گچ بریهای کاخ تیسفون وجود دارد. این نگاره در زمان صفویه به اوج شکوفایی رسید. آنچه از صورت ظاهر اسلیمی آشکار است این است که گویا نقاش و مذهّب در وضع این نقش به تاک انبوه و گشن نگریسته و از آن الهام گرفتهاست، زیرا تاک از پیچیدگیها، خمیدگیها، در هم رفتگیهای برگها و پیچشهای تنه و ساقهها و شاخهها همان گونه برخوردار است که در نقش اسلیمی نیز آنها را میتوان دید.