طراحی و اجرای تخصصی سالن های آیینه ، تالارها و اتاق های آیینه
زیر کار سازی شامل گچبری برجسته ، کاربندی ، گونه بندی ، رسمی بندی ، یزدی بندی ، گره چینی و مقرنس
پروژه خوانسار اثر استاد محمد حسین عبداللهی
- از هنر آینه کاری به طور گسترده برای تزیین کاخ های سلطنتی و عمارت ها استفاده می شده است. زیباترین و مشهورترین نمونه این کاخ ها، “عمارت آینه خانه” در اصفهان می باشد که برای تزیین دکور داخلی این کاخ، از تعداد بسیار زیادی آینه استفاده شده است. تمام ستون ها، دیوارها و سقفِ رواق و تالار اصلی ورودی آن با قطعات کوچک آینه تزیین و پوشانده شده اند.این هنر، که به نظر می رسد توسط معماران ایرانی ابداع شده است، پس از دوره صفوی نیز ادامه یافت تا جایی که در دوره قاجار با ساخت تالارهایی همچون “تالار آینه” کاخ گلستان و به خصوص با ساخت بناهای مقدس و مذهبی، به اوج خود رسید. در این دوره، برخی از بناهای شگفت انگیز و خاص همانند “دارالسیاده” حرم امام رضا (سال 1275 هجری شمسی) در مشهد و “دارالسرور” حرم حضرت معصومه در قم، با استفاده از هنر آینه کاری ساخته شده اند.
پروژه دوحه – قطر
طراحی مقرنس و اجرای آیینه کاری اثر محمد حسین عبداللهی
شاه نشین عمارت شیخ حمد
آویز مقرنس آیینه کاری
در معماری ایرانی ـ اسلامی، بهره گیری از هنر آینه کاری به عنوان نوعی دیوارنگاری مبتنی بر جلوههای نور، دارای اعتبار ساختاری و معنایی خاصی است که آن را از سایر انواع دیوارنگاری متمایز میگرداند.
در زمینة معنایی، ویژگیهای مشترکی همچون: تجزیة فرم، القای حرکت، همزمانی بصری و بازنمود واقعیت که از بنیادیترین دغدغه های هنر مدرن به حساب می آید در این اثر ، با اهداف صوری و معنایی مشابه ظهور یافته است .
شاه نشین
تلفیقی از نقوش فاخر اسلیمی و گره چینی و هندسی
در این پروژه از گچبری برای زیر کار سازی استفاده کردم .
شناخت عناصر تاثیر گزار در طراحی و سبک شناسی در عرصه های مختلف تاریخ می تواند باعث خلق یک اثر زیبا و ماندگار برای نسل های آینده شود در این پروژه از سبکهای قاجاری و مدرن و رنگبندی مختلف برای نمایان شدن نقوش گره چینی و اسلیمی وهندسی استفاده شده است .
طراحی و اجرای هنر آیینه کاری و گچبری اثر محمد حسین عبداللهی
Mirroring mansions and palaces
طراحی و اجرای تخصصی برای سالن هاو دیوارهای منازل با ماندگارترین ایده ها وبا کیفیت ترین متریال و اجرا
شاه نشین ،از گذشته تا امروز در طراحی و ساخت خانه ها و ویلاهای لاکچری و مدرن از اهمیت ویژه ای برخورد بوده است؛ امروزه شاه نشین ها بسیار متفاوت تر از گذشته طراحی و ساخته می شوند و برخلاف گذشته که شاه نشین در معماری سنتی و کلاسیک بیشترین کاربرد را داشت امروزه در طراحی و معماری مدرن و در ویلاهای لاکچری از اهمیت ویژه ای برخوردارند و دارای طرفداران بسیاری هستند .
شاه نشین در معماری سنتی و گذشته بخشی از خانه بوده که با گچ بری هایی بسیار هنرمندانه و ظریف و همچنین آینه کاری کامل می شده .
موقعیت و فضای شاه نشین
شاه نشین در بخش شمالی ویلا طراحی و ساخته می شود که دارای فضای نورگیر عالی باشد. نوری که وارد محوطه ی شاه نشین میشود، فضای شاه نشین را به فضایی زیبا و درخشان تبدیل می کند که مناسب مطالعه ، استراحت و صرف غذا خواهد بود. طراحی و اجرای خاص هنر آیینه کاری در ساخت یک شاه نشین بسیار حائز اهمیت می باشد و
تصاویر درج شده مربوط به پروژه کشور قطر می باشد و توسط استاد محمد حسین ملاعبداللهی در سال 1400 با زیر کارسازی اصولی و ساخت ماکت سه بعدی مقرنس و طرح صدف های ایجاد شده در سقف آن را یک اثر بی نظیر تبدیل کرده است .
بدون شک ما سوالی نداریم که بی پاسخ باشد. باید به کمال خلقت تا اینجای کار اعتماد کنیم تا باور کنیم که هر چه کنجکاوی نظم اشیا در ذهن ما بیدار شده باشد، به ایجاد یک اثر با روح و عاشقانه ما را هدایت می کند .
محمد حسین ملاعبداللهی